Flevolandse bod Energietransitie

Flevoland staat aan de vooravond van het ondertekenen van het landelijk klimaatakkoord gericht op het terugdringen van Co2 uitstoot, energieneutraal in 2030 en van het gas af in 2050. Voor het invullen van deze doelen zullen alle provincies (regio’s) een bod uitbrengen. Afgelopen woensdag is de discussie hierover in de Staten gestart. Ons Statenlid Henri van Ulsen (Klimaat en Energie) zette afgelopen woensdag de discussie in over onze ambities van onze provincie.

Wat gaat Flevoland inbrengen, hoever willen we gaan en doet Flevoland al niet genoeg als koploper?

Momenteel levert Flevoland al een landelijke bijdrage van 7% - 2,4 Twh en met de realisatie van het goedgekeurde windplan en zon op land (de 1e 500 hectare) gaan we maar liefst 13,5% (of te wel) 4,7 Twh leveren.

Henri van Ulsen is van mening dat de inwoners van Flevoland in het gesprek moeten worden betrokken. Het bod moet immers een breed gedragen bod van alle Flevolanders zijn. Hierbij zal de mening opgehaald moeten worden van niet alleen de baten maar zeker ook de lasten. “Ik heb het over heldere uitleg en communicatie naar onze inwoners om achteraf vragen, gedoe en protesten te voorkomen” – aldus van Ulsen.

De discussie wordt in de Statenvergadering van 18 september 2019 vervolgd waar de VVD een motie en een amendement zal indienen gericht op het maken van duidelijke afspraken over onze ambities en de wijze waarop onze inwoners hierbij wordt betrokken.

Zie ook: