FLEVOLANDSE VVD FRACTIE OP WERKBEZOEK BIJ MARKERWADDEN

Op maandag 28 augustus was de Flevolandse VVD fractie op werkbezoek bij de Markerwadden. Onder leiding van Roel Posthoorn en André Rijsdorp werd de vernieuwende en spectaculaire nieuwe Flevolandse trekpleister bezocht. Natuur en samenleving trekken er samen op.

Vernieuwend kijk op Markermeer

De werkwijze van Natuurmonumenten is vernieuwend: “Steun van de samenleving is vanaf het begin belangrijk geweest voor de Markerwadden”, aldus André Rijsdorp. Dat betekent een keuze voor natuur en mensen. En ook kijken waar economische kansen zijn. Dat blijkt heel goed samen te kunnen gaan. Tegelijk vinden er veel innovaties plaats op het gebied van delta- en watermanagement, bijvoorbeeld bij aannemer Boskalis. Hier wordt veel kennis opgedaan met het gescheiden kunnen winnen van klei en het dieper gelegen zand. Juist dat zand is nodig om de eilanden te kunnen maken. Maar die kennis is ook internationaal belangrijk.

Het eerste eiland kwam in juni 2015 gereed. Het gaat snel, want op dit moment zijn er al 4 eilanden. Het eerste eiland zal ook bezocht kunnen worden. “Tot nu toe komen al onze verwachtingen uit”, legt Roel Posthoorn uit terwijl op eerste eiland wandelen. ”De waterkwaliteit verbetert, en we trekken bijvoorbeeld veel vogels aan. Een verrassing was de komst van de duizenden oeverzwaluwen, die oversteken vanuit de Oostvaardersplassen.” Er is ook veel respons uit de samenleving, zoals aanvragen voor toeristische bestemmingen vanuit Amsterdam. City toerisme, Flevoland en natuur vallen zo samen.

Succes is grootste gevaar

“Succes is ons grootste gevaar”, vertelden onze gastheren. “Als de natuur verbetert kunnen er stemmen opgaan om onze andere doelen, zoals toegankelijk zijn voor mensen en flexibel zijn in de ontwikkeling beperkt te worden”.  En daar wil Natuurmonumenten voor waarschuwen. Het moet ook mogelijk blijven toeval een kans te geven. Natuur en samenleving moeten samen blijven gaan.

Conclusie

Tenslotte was er een warm pleidooi voor het toevoegen van een 6e eiland, vanuit gelden die vrijkomen nu Hoornse Hop niet doorgaat. “Al het materiaal is er nu nog, en dat scheelt miljoenen”. Een kans voor met name toerisme en gebiedsontwikkeling zou tenslotte een Markenwadden schiereiland bij Lelystad zijn.

Conclusie: De Markerwadden zijn het resultaat van een vernieuwende kijk op het Markermeer. Belangrijk is nu de vernieuwende werkwijze en innovaties een kans te blijven geven.