Ontwikkeling
Kustzone
Zeewolde is
een plaats –geen stad en ook geen dorp- met 22.000 inwoners en bestaat sinds
1984. De Kustzone ligt aan de het Wolderwijd, met uitzicht op Harderwijk, in de
Polderwijk. Hier is nog ruimte voor 3.000 woningen. Vanaf
2014 worden er circa 1000 woningen gebouwd, dus er is nog ruimte voor circa
2000 woningen. “We kiezen voor kwaliteit, voor een aantrekkelijke leefomgeving”,
gaf men aan. De Kustzone lijkt dit waar te maken. Trekkers zijn het Tulpeiland,
het strand en de Blauwe Diamant, wonen aan een doorgaande waterverbinding. Water
en wonen vallen samen, als in een IJsselmeer stadje. Het gebied straalt de
combinatie van leisure en wonen uit. Nog steeds het Wassenaar van Flevoland?
Nieuwe
Natuur
Vervolgens
vertrokken we naar het Horsterwold, waar nieuw bos toegevoegd wordt met
opvallend veel ruimte voor recreatie, fietsen, ondernemen en voor ideeën die
inwoners inbrachten voor Nieuwe Natuur in Flevoland. Een voorbeeld is het Kroonbos.
De gedachte van “als je aan een boom komt dan kom je aan mij” is hier voltooid
verleden tijd, aldus Nick de Snoo, hoofd staatsbosbeheer Flevoland. Uniek voor
Nederland is het opheffen van de EHS (Ecologische Hoofd Structuur) status in
een aantal delen van het Horsterwold, zodat het makkelijker – eigenlijk iets
minder lastig- wordt recreatieondernemingen of horeca te vestigen. Ter
compensatie werd elders EHS toegevoegd.
Windenergie
Zeewolde
loopt voorop als het gaat om het realiseren van het minder maar grotere molens
beleid (opschalen en saneren). De windvereniging heeft met 220 leden afspraken
gemaakt, zodat bijna alle kleine molens daadwerkelijk zullen verdwijnen. De
vereniging staat ook open voor inwoners van Zeewolde en Almere, zodat ze in hun
eigen windenergie kunnen investeren.
Bedrijfsbezoek
Zeewolde is
succesvol in het aantrekken van bedrijven. We bezochten het innovatieve
Picomel, dat babyvoeding maakt. Inmiddels heeft Picomel, naast export naar o.a.
China, een marktaandeel van 20% in Nederland. De keuze voor Zeewolde was
bewust. Men werd vanaf de eerste oriëntatie goed begeleid. De locatie op Trekkersveld sprak ook aan. “Op een uur van Schiphol, aantrekkelijke
aanrijroute, een schone omgeving, in hartje Nederland, met in het voorjaar zelfs
kleurige tulpen”. Dit spreekt Chinese klanten bijvoorbeeld enorm aan.
Conclusie
De grote
succesfactor van Zeewolde is onderscheid. Met ondernemend zijn in een
aantrekkelijke recreatieve omgeving. “Het Sacramento van Flevoland”, vatte
iemand het samen.
Een
inhoudelijk goed voorbereid werkbezoek dat bijdraagt aan versterking van
relaties en begrip.