VVD is ook voor
een bestuur dat transparant is, verantwoordt en verantwoordelijkheid neemt
inzake maatschappelijke ontwikkelingen.
Over dat
laatste punt: de huidige instroom van asielzoekers is een uitdaging voor onze
samenleving. Voor echte vluchtelingen is altijd, zij het tijdelijk, plaats. Wel
dienen we ons bewust te zijn van de oprechte zorgen die bij onze inwoners
leven. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten.
Dat brengt mij
op het voorstel inzake Culturele participatie.
Laat ik maar
eerlijk en duidelijk zijn. Dit is het niet.
Bij
de bevolking zijn zorgen om de ontwikkelingen in de samenleving, om de toekomst
van Flevoland en Nederland.
Is
het niet juist een taak van de burgemeesters - als zij deze onzekerheid
constateren bij de bevolking - om die weg te nemen en te communiceren met de
bevolking en wat hebben zij daar dan aan gedaan? Als deze zorgen leven, moet er
dan niet een serieus gesprek worden aangegaan met degenen die hier behoefte aan
hebben?De
gedachte is nu om middels culturele participatie in gesprek te gaan met
jongeren en volwassenen over hun boosheid. Je pakt een bak cultuur en dan
verdwijnt het probleem. Bewoners hebben hun leefomgeving en Nederland als geheel
zien veranderen en er staan groepen tegenover elkaar. Dat los je niet op met
cultuur gedurende een aantal jaren! Het moet gaan over de inhoud. Te lang is er
geen invulling gegeven aan duidelijkheid. Overheid moet niet praten met meel in
de mond.
Daarbij, niet schieten met hagel, maar serieus praten met juist diegenen die
dat willen en is dat nu niet juist de taak van gemeentes?
VVD
dient daarover een motie in, die breed ondersteund wordt è dictum
Voor het overige is de VVD tevreden, maar legt wel een aantal accenten, die wij graag willen uitgewerkt zien opdat die in begroting terug gaan komen.
Flevoland heeft
een effectief bestuur nodig op alle niveau’s. De VVD pleit daarom voor een
bestuurskrachtmeting van zowel onze Provincie als van onze gemeenten. Ik had er
het vorig jaar over, maar GS wilde graag via bottom up. Wat is dan nu de stand
van zaken ?
Ik verwijs in
dit kader naar mededeling over IBT en daar wordt de VVD niet in alle gevallen
vrolijk van.
Investeringen
in economie en bereikbaarheid is dus een speerpunt.
Maar
dan ook een financiële rol voor gemeenten, waar nodig.
Bijv.
Maritieme Service haven NF. We wachten beide business cases af, maar op
voorhand: NOP en Urk dienen zoveel ZZL-gelden
in te zetten. Als het prioriteit is voor Urk dan lijkt het me logisch dat ook bijv.
de opbrengsten van verkoop visafslag daartoe worden ingezet. Niet alleen maar weer
bij provincie aankloppen.
Spooraansluiting Flevokust is prioriteit als financieel haalbaar is. Enorme stimulans en daar kan provincie ook in mee investeren.
Batavialand:
moeizame voorgeschiedenis, dus tijd om schoon schip te maken en nu door te
pakken. Voor de transitie en samenvoeging zijn middelen door de provincie voor
vrijgemaakt. Batavialand moet echter wel haalbaar zijn op basis van een goed
transitieplan en een realistische en onderbouwde businesscase en daarbij
relatie leggen met Kustontwikkeling & Bataviastad en overloop regelen
(integrale aanpak van het gebied, samen met Lelystad).
Meteen,
een vliegende start voor de nieuwe burgemeester.
De
economie trekt aan. De werkloosheid is gedaald en Flevoland voert niet meer de lijst
van provincies aan met de hoogste werkloosheid, dat is een positieve
ontwikkeling. MKB-bedrijven groeien weer en zorgen hier voor werkgelegenheid,
maar daar liggen ook onze zorgen (zie ook laatste mededeling over het MKB
Doorstartfonds en Stichting MKB van de portefeuillehouder).
De
VVD wil hierover graag snel van gedachten wisselen. Graag reactie van GS.
Goed
dat we nog in derde kwartaal komen te spreken over economische visie, juist met
meer nadruk op MKB en dan ook rol van OMFL. Dat moet anders dan nu.
V.w.b. Circulaire economie: deze staat in de kinderschoenen. Slechts tot 2017 een marginaal bedrag en daarna niets meer. VVD vraagt daar aandacht voor.
De agrarische sector verdient ruim baan
om te groeien, inclusief intensieve veehouderij en ruimte voor
nevenactiviteiten. Geen regels om op het slot te zetten.
In dit kader pleit de VVD voor experimenten
met regelvrije gebieden.
Graag uw toezegging om daar in 2017 echt
werk van te maken. Hebben we niets over gehoord in 2016.
Rol
van de provincie t.a.v. bedrijventerreinen. Er is teveel en versnipperd.
Als
ik de lijn doortrek geldt dit eveneens voor kantoorlocaties. Er is teveel
leegstand en t.a.v. het bovenregionale karakter ligt een regietaak voor de
provincie. Graag uw reactie, wanneer praten we hierover? Ik vroeg het vorig
jaar bij begroting en nog geen enkele reactie vanuit GS.
Energietransitie:
Komen
we over te spreken de komende tijd en wat betreft de VVD zullen we breed moeten
kijken. Thorium hoort daar absoluut bij.
Ontwikkelingen
m.b.t. gesmolten zout reactoren gaan snel en dat combineren met Thorium biedt
grote kansen. Bovendien voor de critici: de snelste manier om CO2 te reduceren.
Plattelandsontwikkeling
en fonds leefbaarheid:
Belangrijk
en wanneer komt er wat. Zie ook het gestelde m.b.t. zorgen bij inwoners aan het
begin van mijn betoog.
Daarbij
is snel internet van belang en misschien moeten we verder gaan als provincie
dan alleen maar een onderzoek financieren. Benieuwd hoe mijn collegae daar
tegenaan kijken.
2017
wordt het jaar waar de provincie het voor het zeggen krijgt m.b.t. Grote
grazers. Dan gaan we daarvoor beleid maken. Dus geen overdracht met mededeling
dat het beheer zo blijft. We tekenen niet bij het kruisje.
Als laatste Bedrijfsvoering:
V.w.b. prestatie-indicatoren verwijs ik
naar mijn bijdrage bij de Jaarrekening en de toezeggingen van de
portefeuillehouder.
V.w.b.
Organisatie / huisvesting:
Eerst
visie op organisatie en dan de rest zoals huisvesting (behaviour meenemen) en
daarbij afspraken maken over Plateaubenadering.
Resume,
voorzitter
Economie
en bereikbaarheid daar gaat het om.
Een
daadkrachtige & duidelijke overheid die echt ingaat op zorgen van burgers.
Wij
zien reactie graag tegemoet en de vertaling in de begroting voor 2017.
VVD-fractie
PS 1 juni 2016.