MOTIE TERUGKEER ROUTEBORD ZEEWOLDE OP A6 AANGENOMEN

Op de Provinciale Staten vergadering van 28 februari diende de VVD een motie in om de routeduiding Zeewolde weer op de boden A6 / N305 richting Zeewolde te krijgen. De motie kreeg een ruime meerderheid. De provincie gaat nu in gesprek met Rijkswaterstaat.

Veel vragen

“Ik kreeg veel vragen van met name Zeewoldenaren over het verdwijnen van Zeewolde op de routeborden op de A6”, aldus indiener Eduard Plate. “En deuitleg van Rijkswaterstaat waarom Zeewolde was verdwenen wisselde. Via de A27 zou sneller zijn, het zou weer terugkomen, men wilde alleen Almeerse wijken op dat stuk A6. Maar bij mensen op weg naar Zeewolde werkt het verwarrend. Ook al heb je Google Maps op je telefoon”.

Verdubbeling N305 door Flevoland

Bovendien investeert de provincie Flevoland veel geld in de verdubbeling van de N305, die een belangrijk onderdeel is in de bereikbaarheid van Flevoland. “Dat doen we niet om die verbinding te verstoppen”. Zelfs bij de N305 aangekomen staat Zeewolde niet meer op borden. Reizigers zien alleen Almere Overgooi, Almere-Hout en Almeerderhout op het bord.

Vanuit Lelystad wèl Zeewolde op A6

Anders dan sommige andere partijen meenden gaat het om méér dan alleen maar een naam op een bord. Anderen gaven aan dat het beleid van Rijkswaterstaat is om auto’s zo lang mogelijk op de rijkswegen te houden. Dit zou voor Flevoland leiden tot veel extra reistijd en kilometers. “En vanuit de richting Lelystad staat Zeewolde weer wèl bij de afslag op het bord. Terwijl het dàn logischer is om juist een afslag eerder de A27 te kiezen”. Argumenten voldoende voor een klantvriendelijker routeduiding richting Zeewolde.