Afshin Ellian over immigratie en veiligheid

Maandag 17 november was Afshin Ellian te gast bij de Kamercentra Flevoland. Hij is rechtsgeleerde, professor Jurisprudentie bij de Universiteit Leiden en columnist bij Elsevier. Een samenvatting van zijn lezing op de drukbezochte bijeenkomst in Lelystad.

Het momentum was door de migratiecrisis en de aanslagen in Parijs actueel. ‘Ik zal daarom op beide onderwerpen ingaan’, gaf de heer Ellian aan. De aanslagen kunnen volgens hem niet los gezien van het salafisme. Deze ideologie is uit op chaos in het Westen, wortelt zich in de stadwijken en moet serieus genomen worden. Het is ook de inspiratiebron van IS terroristen, aldus Ellian. ‘Een gevaarlijke ideologie, die eigenlijk niets met godsdienst van doen heeft en die wettelijk met alle macht verboden zou moeten worden’. Hij gaf als voorbeeld dat invloedrijke speeches van salafisten zijn vrij te bekijken zijn op YouTube. Die zouden direct verboden moeten worden.

Migratiecrisis

Over de migratie crisis gaf Ellian aan dat Nederland beslist gastvrij is. “Meer dan 90% van alle Nederlanders is bereid vluchtelingen op te vangen. Maar er zijn grenzen aan onze capaciteit, en die grens bereiken we nu’.  Die gastvrijheid wordt ook bewezen door het feit dat Nederland volgens het Vluchtelingenverdrag geen vluchtelingen hoeft op te vangen. ‘Dat moet volgens het verdrag plaatsvinden in het eerste veilige land, dus de landen rondom Syrië’. Daarom spreekt Ellian ook over een migratiecrisis. Op het moment dat inwoners van Aziatische of Afrikaanse landen bijna automatisch een verblijfsvergunning krijgen kan worden verwacht dat ongeveer 50% van alle inwoners naar Europa komen.  ‘En dat is een onhaalbare kaart. Voor politieke vluchtelingen moet altijd ruimte zijn, maar dit zijn hooguit enkele duizenden personen per jaar.

Gastvrijheid

Ellian waarschuwde er ook voor dat inwoners niet van Nederland mogen vervreemden door grote aantallen migranten. Het gaat om proportionaliteit. De samenleving kan niet overvraagd worden.  Anders komen ook bijvoorbeeld tolerantie en godsdienstvrijheid onder druk te staan. ’Gastvrijheid kun je niet afdwingen, dan ondermijn je het en ondermijn je ook je land ’. Hij wees er op dat de cultuurverschillen groot zijn, waardoor relatief veel migranten aan de onderkant van de samenleving terecht komen en daar gaan concurreren met al aanwezige 1e, 2e, 3e en 4e generatie migranten. ‘Linkse partijen vergeten hier op te komen hun eigen kiezers’.

Oplossingen

Wat zijn de oplossingen? Ellian noemde actualisering van het Vluchtelingenverdrag. ‘Dit is gemaakt vanuit het perspectief van de Tweede Wereldoorlog en voldoet niet meer. Het wordt nu doelgericht misbruikt voor een grootscheepse migratie’. Daarnaast moet de grensbewaking serieus genomen worden. Bijvoorbeeld door het verder optuigen van Frontex, het Europese systeem van grensbewaking. Inclusief registratie van bio medische identiteit en het realiseren van opvang in de regio. ‘Stoppen met toelaten van oneigenlijke migranten’ . Hij gaf ook aan dat het belangrijk is verhaal van het westen te vertellen. Dit kunnen mensen gebruiken om de situatie in hun eigen land te verbeteren in plaats van tevlchten.

Ellian eindigde optimistisch. Hij gelooft in de kracht van het Westen, met een sterke economie, creativiteit en realisme. Na afloop was er een uitgebreide discussie. Een belangrijke vraag is ook hoe e.e.a. politiek te realiseren. Het was een waardevolle avond, constateerde Kamercentrale voorzitter Patrick d’Hooghe na afloop.

Eduard Plate